سینماسینما، همایون امامی
سنت دریانوردی و ساختن شناورهای بزرگ و کوچک در استانهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، همواره یکی از موضوع های جذاب در تولید فیلم مستند محسوب می شده است، تا آنجا که کراراً به عنوان دست مایه تولید فیلمهای مستند قرار گرفته است. ساختن لنج های کوچک و بزرگ صیادی، یا حملونقل، بهویژه در دوران رونق اقتصادی بنادر جنوبی ایران از جمله بوشهر و سیراف، بهخصوص در دوران رونق جاده ابریشم، امری متداول و حرفه ای پرسود تلقی می شده است؛ امری که با رکود فعالیت اقتصادی این بندرها بهتدریج کم رنگ شده و به صورتی نیمه جان فعالیت خود را افتان و خیزان تا امروز ادامه داده است. در پی این رکود، سنت بازرگانی و نقل و انتقال مالالتجاره ها از این بندرها به آفریقا و مسیرهای دوردست نیز مشمول اثرات رکود اقتصادی شده و شور و شوکت آن دهه ها به خاموشی گراییده است. سفره ها کوچک و کوچک تر شده اند و به قول ابراهیم گلستان از تنور داغ این وادی جز لک دودی بر دیوار بر جای نمانده است. و حالا رضا حائری دورخیزی کرده است تا بر این رونق ازنفسافتاده فیلمی ساخته باشد با عنوان «پسران سندباد».
حائری در همان ابتدا با ماجرای عشق نافرجامی مواجه می شود که در گام نخست او را وامی دارد همچون موتیفی نمایشی از آن سود جوید. عشقی که می توانست در پناه کار و درآمد و رونق اقتصادی جزیره، مجال بالیدن بیابد، ولی حال بهشدت افسرده است. دو مولفه سفرهای دریایی طولانیمدت بر لنج ها و کشتی هایی که بخش قابل توجهی از اقتصاد جزیره را تشکیل داده و زمینه ساز شکل گیری عشق و امید می شدند، حال با خاموشی این منبع پربرکت، به ناکامی گرایش یافته اند.
ماجرایی که موتور پیشرفت فیلم «پسران سندباد» می شود، داستان زن جوانی به نام ماریو کاپلان است که از سوی مجله معروف نشنال جئوگرافیک به منظور ثبت آخرین تلاش های دریانوردی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، به ایران می آید و با دشواری، ناخدا و جاشوان قابل اعتمادی می یابد تا با آنها در حین سفری طولانی، به عکاسی از چندوچون تجارت در یکی از قدیمی ترین راه های تجارت دریایی بپردازد. چنین به نظر می رسد در این میان عشقی بین او و حسن، یکی از کارکنان کشتی میهن دوست، شکل می گیرد که پس از حادثه مصدوم شدن حسن در مراقبت از موتور تخلیه کشتی و نقص عضو احتمالی وی، این عشق بی فرجام نیز با اتمام ماموریت خانم کاپلان و بازگشت او به انگلستان به یک خاطره بدل می شود؛ خاطره ای که رضا حائری می کوشد با زنده کردن آن جانی در فیلم خود بدمد و آن را از شور و هیجان آکنده سازد تا مگر از این رهگذر روند پیشرفت فیلم به گونه ای جذاب و موزون پیش رود. کاپلان در تماس های حائری از روند ساخته شدن فیلم آگاه می گردد و انگیزه ای می یابد تا بهرغم کهولت، یک بار دیگر به ایران بازگردد و با همسفران ۴۰ سال پیش خود دیداری داشته باشد. همه را می بیند و با مرور خاطرات گذشته و عکس هایی که او برداشته بود، به آن روزها بازمیگردند و خاطرات گذشته را زنده می کنند؛ خاطراتی که با غرق شدن کشتی میهن دوست و مرگ تمام سرنشینان آن رنگی و جلوه ای حزن آلود به خود می گیرد.
«پسران سندباد» بیش از هر چیز بر رخدادی که ۴۰ سال پیش روی داده، متمرکز است؛ ماموریت ماریون کاپلان برای عکاسی از قدیم ترین راه تجارت دریایی جهان و ثبت نوع فعالیت آخرین کشتی های بادبانی اقیانوس پیما که از سوی مجله نشنال جئوگرافیک صورت می پذیرد. طبق سنت دریانوردی آن زمان (نخستین سالهای دهه ۵۰ خورشیدی) همراهی یک زن در کشتی، آن هم در سفرهای طولانی هشت نُه ماهه، بدشگون تلقی می شده و تنها چنانچه به دنبال او حیوانی، یا مرغی و پرنده ای وارد کشتی می شدند، مجاز بوده. خیلی زود بین کاپلان و ناخدا و کارکنان کشتی میهن دوست رابطه ای صمیمی و دوستانه برقرار می شود. ولی بروز دو حادثه ناگوار که نخست به مصدوم شدن حسن (کمک مهندس کشتی) و بعد از یک سال به غرق شدن میهن دوست منجر می شود، نوعی ناراحتی وجدان برای ماریون کاپلان به ارمغان می آورد که اثرهای ناخوشایندش هم تا امروز در وی قابل مشاهده است. او بر مبنای آن باور سنتی خود را در این دو حادثه مقصر و مسئول می داند. لذا خود را موظف می داند تا زمانی که حسن کاملا بهبودی خود را به دست نیاورده، در آفریقا از او پرستاری کند. رابطه ای که عشقی نافرجام را بین این دو سامان می دهد. ۴۰ سال از آن روزگار می گذرد و حائری در ارتباط با کاپلان می کوشد موقعیتی فراهم کند تا او به ایران سفر کند. چنین می شود. در این سفر او با بسیاری از همسفران قدیمش روبهرو می شود؛ ولی ممانعت همسر حسن مانع می شود تا او بهرغم اشتیاقش در این دیدارها خود را آفتابی کند. ماریون از این برخورد ناراحت و دلزده می شود و گله مند، دلش را به عذرخواهی پسر حسن که برای خودش جوان برومندی شده، خوش می کند.
«پسران سندباد» روایتی است پرایهام از سفری که موقعیت های متفاوتی را برابر نهادی می کند. موقعیت ماریون کاپلان، زن سالخورده ای که نیمه دوم هفتمین دهه عمر خود را سپری می کند، و جاشوان و ناخدایان و ملاحانی که شور و شر جوانی وانهاده اند و همچون حرفه دریانوردی سنتی با کشتی های بادبانی، در حال نزدیک شدن به خط پایاناند. آنچه بر جذابیت روایت حائری می افزاید، تناقض روایت کاپلان و دیگر همسفرانش از سفر دریایی ۴۰ سال پیش است که ایهام شیرینی به فیلم تزریق می کند. حائری هوشمندانه از کنار آن گذشته و تلاش چندانی در یافتن و ارائه قول درست و قطعی نمی کند؛ گاه از صحت آن و گاه از بطلان دیگری اسنادی به نمایش می گذارد، ولی در عین حال می کوشد پیگیر انه بر این سفر، پرتوی روشنگرانه بتاباند، روایت ها را در برابر هم بنشاند و با طرح پرسش هایی موشکافانه بکوشد به حقیقت امر نزدیک شود. این پیگیری او را وامی دارد تا با تدابیری کاپلان سالخورده را در سودای عشق آن سالها به ایران و به بندر لنگه بکشاند و مجالی برای بازخوانی خاطرات گذشته فراهم آورد، و البته گوشه چشمی هم به سنت قدیمی دریانوردی با کشتی های بادبانی داشته باشد، که شاید قرار است موضوع اصلی فیلم باشد؛ موضوعی که زیر تشعشع سفر ماریون به ایران و دیدارهایش با همسفران قدیمی اش از خاطر رفته و به حاشیه رانده می شود. شاید اگر حائری می توانست توازنی بین این دو مولفه ایجاد کند و در کنار پیشبرد روایتش از سفر دوم ماریون به ایران و درنگ بر بازخوانی خاطرات گذشته، بر سنت دریانوردی با کشتی بادبانی در جنوب ایران و ساختن لنج، در بستری فرهنگی درنگ بیشتر می کرد، بهخوبی می توانستی از تبادر پتانسیل عشق بی فرجام ماریون و حسن به این سنت قدیمی، بیشتر ببینی و بیشتر سخن بگویی؛ عشقی که در کنار تلاشی معیشتی، جاشوان و ناخدایان را وامی داشت ماه های متوالی بر آب برانند و با باد و توفان بیامیزند و پس از ماه ها که به خانه بازمی گردند، اهل خانواده را با هدیه هایی از آن سوی آب خوشحال کنند.
تمهید کاربرد میان نویس هایی که چشم اندازهای دیگری بر فیلم گشوده و بر زیبایی آن افزوده است، از امتیازهای دیگر فیلم است؛ میاننویس هایی که از منابع مختلفی چون کتاب مقدس، رمان «دل تاریکی» از جوزف کنراد، «هزارویک شب» و… نقل شده و در کنار تصویرهایی از عبور کشتی میهن دوست ظاهر می شود. انتخاب این منابع و فرازهای موثر آن در آغاز هر فصل، کلیدی به مخاطب می دهد تا با ذهنیت منسجم تر و حسوحالی بهتر به استقبال فصل بعدی فیلم برود.
به نظر می رسد روایت ناروشن حائری از رخداد سفر کشتی میهن دوست، تا اندازه ای هم معلول از بین رفتن بخشی از مواد تصویری زنده یا آرشیوی ای باشد که حائری به آن اشاره کرده است. شاید اگر صحنه های مربوط به موقعیت امروزی لنج سازی و سفر دریایی با درنگ بیشتری در فیلم جای می گرفت، این ابهام و ایهام کارکرد و مفهوم دیگری می یافت و بیشتر در خدمت درونمایه و ایده فیلم قرار می گرفت. نه اینطور که بیشتر در خدمت واقعه نگاری یک عشق نافرجام است.
پیگیری حائری در به راه انداختن این جریان و هدایت هوشمندانه اش تا پایان که با لحظه های حسی چشمگیری همراه است، پسران «سندباد» را به فیلمی دیدنی بدل کرده که می توان نشست و با علاقه آن را تماشا کرد و در پایان از کاستی های اندکش لب گزید و ناراضی باقی ماند؛ امری که فیلم را در یک قدمی یک فیلم دیدنی این روزها قرار می دهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





